Náš nový tandem

Bicykel je najlepší dopravný prostriedok na cestovanie a cestovať v páre je lepšie ako sám. Ako sme sa my postupne dostali k tomu, že chceme mať len jeden bicykel – ale nie len taký normálny tandem…

Niekde v Južnej Amerike sme v jednej knihe hostí videli fotku cestovateľov na „divnom“ tandeme, kde prvý ležal a druhý bol ako na normálnom bicykli. Toto „čudo“ nám utkvelo v pamäti, lebo tu odpadávala hlavná nevýhoda tandemu – že ten zadný sa stále pozerá na chrbát predného.

Po návrate sme sa spoznali s Honzom z AZUBu, ktorý nám ako správny zastanca lehokôl hneď povedal, že takýto semi-leho-tandem je blbosť, lebo sa budeme o to predné miesto biť, ale zároveň spomenul že oni už také niečo robili.

Vŕtalo nám to v hlave ďalší rok až sme sa nakoniec rozhodli, že takýto bicykel chceme. Na trhu nie je veľa možností a všetky sú drahé:

Snažili sme sa nájsť čo najviac informácii po nete (napríklad na cyclingabout.com je dobrý zhňujúci článok aj s ďalšími odkazmi) a nakoniec sme usúdili, že nedáme 5000€ za niečo čo si nemáme ako vyskúšať a hlavne, keď aj tieto drahé bicykle majú svoje chyby (napríklad im praská rám!).

Obrátili sme sa preto na AZUB (tandemservis), ktorý už takýto bike spravil. Už sme mali dohodnutú cenu, komponenty aj vybratú farbu a chýbalo len zaplatiť zálohu, keď sme našli byt v BB. Evka bola vtedy tehotná a teda toto bola priorita a všetky naše peniaze museli ísť do nového bývania…

O rok nato sme na ulici videli naloženého cyklistu Jimba a pozvali ho k nám. On v nás zas zapálil ten cestovateľský plamienok a zas sme si povedali, že si ten bike predsalen kúpime. V AZUBe nás ale odmietli, že majú veľa práce a že by to pre nás nestihli spraviť v rozumnom čase.

Keďže sme vtedy nevedeli o inom výrobcovi bicyklov, rozhodli sme sa, že si ho spravíme sami – keď to zvládali pred 100 rokmi, tak si môže amatér zozvárať bike sám aj v dnešnej dobe. Nakúpil som knižky (odporúčam Mike Burrows: Bicycle Design, ktorý riadne rozšíri obzory), čital po internete, pozeral videá o TIG zváraní bicyklov, radil sa so známymi…

Spraviť si bicykel v amatérskych podmienkach vyzeralo náročné ak nie nemožné, ale nakoniec sme sa dozvedeli o chalanovi, čo tu v BB robí bicykle, a stretli sa s ním. Vladovi sa náš projekt pozdával a pôsobil dojmom, že všetko sa dá a stíhajú nám to spraviť do leta.

Boli sme nadšení – máme niekoho, kto má skúsenosti so zváraním bicyklov a teda všetky pevnosti a bicyklové časti nebudeme musieť do detailov riešiť. Od AZUBu sme kúpili prednú sedačku a hlavne nám Honza dal kopec dobrých rád. Ostávalo teda len vymyslieť rám – resp. odkukať z existujúcich bicyklov to dobré, pridať naše nápady a spojiť to dohromady do nášho dokonalého tandemu :)

Ako základ sme zobrali Hase Pino:

  • 26″ koleso vzadu – pevné a veľa vydrží
  • 20″ koleso vpredu – aby nebol predný tak vysoko
  • riadítka zvislo pri ramenách predného – aby bol celý bicykel kratší

Inšpirácia pre zadnú konštrukciu bol legendárny cestovateľský bicykel Surly Long Haul Trucker

  • bottom bracket drop 5cm – aby sme mali celkovo ťažisko nižšie
  • dlhší chainstay – aby bolo miesto vzadu na botohy

Uhly sedlovky a vidlice sú nesporne dôležité a ovplyvňujú charakter bicykla ale pri takomto atype nebolo moc s čím porovnávať (iba Bilenky Viewpoint má zverejnené aj uhly) a tak sme sa rozhodli moc nevymýšľať a dať rovnako 72° pre sedlovku, riadenie aj vidlicu.

Pre konštrukciu prednej časti sme nakoniec zvolili jednoduché a estetické riešenie rovnej vrchnej trubky. Keďže sme robili prototyp a nevedeli sme ako sa bude vpredu šlapať, tak sme preistotu dali dve možné polohy. Chceli sme náš bicykel požičiavať aj iným ľuďom (vyšším či nižším) a teda sa musela dať prispôsobiť aj vzdialenosť ku predným pedálom. Rozhodli sme sa pre pevnú konštrukciu a pohyblivé umiestnenie sedačky, ktorá bude namontovaná na viacúčelových koľajniciach – tu sa upnú aj držiatka, nosič, prípadne ďalšie veci, alebo ako pri Circle Morpheus by sa tam dal primontovať cargo nosič miesto sedanky.

Celková dĺžka bicykla (cca 2.5m) bola daná hlavne dĺžkou prednej časti a rázvor kolies bol určený viacmnej intuitívne. Navrhli sme aj skladanie, aby sa s ním dalo ľahšie presúvať rôznymi dopravnými prostriedkami.

Dobré odpružené 20″ vidlice pre tandemy vlastne neexistujú a tak sme šli do pevnej s klasickým 4cm offsetom, ktorú nám zvaril tiež Devilwork – výhoda bola, že sa priamo na nej spravil úchyt na tyčku s guľovými čapmi nepriameho riadenia.

Ako poslednú vychytávku sme chceli voľnobežník, aby predný nemusel šlapať a mohol si len užívať krajinu. Takúto fintu má aj Hase aj špeciálka od Tandemservisu, odkiaľ sa zobrala inšpirácia na našu realizáciu.

Prvé náčrty:

skica2skica1 skica3pohlad1

Finálny nákres:

nakres-final

Fotka na testovacej jazde s vozíkom (šedá farba je originálna farba oceľových trubiek – ešte ho budeme musieť namaľovať):

foto s vozikom

Takže teraz po 5 mesiacoch od začiatku návrhu (2 mesiace po termíne) máme náš vysnívaný bicykel, ktorý má viacero múch a nedostatkov – o niektorých už vieme a ďalšie sa ešte len ukážu pri cestovaní. Po pár testovacích jazdách môžme ale konštatovať, že sa správa a riadi fakt dobre. A že ten pocit, že sa spolu môžme rozprávať a predný si môže len tak užívať krajinu je fakt super! A ešte aj spestrujeme deň okoloidúcim, ktorý na nás veľakrát prekvapene pozerajú … :)

Teraz nás čaká 3-týždňový test na cestách po Slovensku, Čechách a Rakúsku… a s ním pravdaže kopec vtipných a možno aj takých neobyčajných príbehov, o ktoré sa budeme s vami deliť :)

7 komentárov k “Náš nový tandem”

  1. This .. is totally amazing. You should come to Scotland – I know some good places to go, and I need some advice about trailers ;-)

  2. I would love to make one of these too! What would you change now that you have added the bigger brakes? I see that Azub use a 20″ suspension fork from Taiwan. Not sure how it would handle the weight. How can I get in touch with you?

    1. We’ve done some modifications to the bike since we got the bike and there are still new ideas… The bigger brake wasn’t actually such a big modification and we had luck one of our friends helped a lot with it. We have rigid front because we were not sure a suspension fork could handle that weight and we have the widest front tire we could find which is also kind of suspension. I wrote you an email and in next weeks I plan to add a new article about our rusty and publish the drawings we have…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *